Deli Andor európai parlamenti képviselő vendégei voltunk

Az Európa Kollégium lakói háromnapos kiránduláson vettek részt Strasbourgban, hogy megtekintsék az Európai Parlament épületét. A kollégisták különböző előadásokon való részvétellel egész évben pontokat kaptak, és 42 ember, aki a legtöbb pontot gyűjtötte, részt vehetett a kiránduláson.

Szombaton hajnali 2 órakor indultunk útnak az Európa Kollégium udvarából. Több kisebb pihenővel aznap éjszaka érkeztünk meg a németországi Offenburgba, ahol a Hotel Mercure-ban kaptunk szállást. Másnap egy kiadós alvás és egy finom reggeli után elindultunk a franciaországi Haut-Koenigsbourg várába. A vár a Stophanch-hegyen helyezkedik el. Hosszú, kanyargós és meglehetősen szűk úton lehet feljutni. A vár mellett található egy szuvenírbolt és egy teraszos étkezde. Innen csodás kilátás nyílik a hegyoldalban elhelyezkedő kisebb falvakra. A várfal melletti emelkedőn haladva jutunk el a bejárathoz. A kapun átlépve a tágas alsó udvarban találjuk magunkat. Az út egy árnyékos helyiségbe vezet, amelyben kis makettek láthatók, és egy nagyobb a várról. A szabad ég alatt találjuk a 62 méter mély kutat. A sokszögű lépcsőház csigalépcsője az első emeletre vezet, ahol a valamikor használt szobák helyezkednek el a berendezési tárgyakkal. Az úgynevezett Császár-szoba tágas helyiség, melynek közepén tárgyalóasztal található, a falakat freskók és zászlók díszítik, a mennyezeten pedig egy hatalmas birodalmi sas freskója látható, mely a szoba politikai jellegére utal. A helyiséget egy szépen megmunkált kerámiakályha fűtötte. Tovább haladva korabeli szobákat láthatunk. Következik a kápolna, melynek falán a keresztre feszített Jézus képe található. Áthaladunk a vadásztrófeákkal dekorált szobán, és megtekinthetjük a fegyverszobát is. A felvonóhídon átkelve a főbástya belsejét láthatjuk az ágyúkkal és egy makettel. A bástyát elhagyva egy belső udvaron haladunk keresztül, amely kivezet a várból. A vár megtekintése után egy obernai étterembe mentünk elfogyasztani az ebédet. Az előétel Quiche Lorraine volt zöldsalátával. Az ízét a szalonnás joghurtos tésztához tudnám hasonlítani. Főételnek sült csirkecombot kaptunk, rizlinges-gombás szósszal és spätzle-vel, ami a nokedli tésztájához hasonló, csak ezt megpirítják. A desszert madártejbe mártott almás rétes volt. Ebéd után sétára indultunk a városban, ahol megcsodáltuk a francia lakóházakat és épületeket.

A következő úticélunk Strasbourg volt, ahol felmentünk a 124 méter magas Notre-Dame katedrális kilátójába. Több mint 300 lépcsőt kellett megmásznunk, de úgy gondolom, a látvány mindenért kárpótolt. Csodálatos kilátás nyílt az egész városra. Miután mindenki aláírta az ottani emlékkönyvet, a harangtornyon áthaladva elindultunk lefelé. Elhatároztuk, hogy megtekintjük a templomot is. Eddig soha nem láttam ehhez foghatót. A katedrális egyik oldalán az ablakok üvegfestése szenteket ábrázol, míg a másik oldalon koronázási ünnepségeket és áldozatbemutatásokat örökítettek meg. A rózsaablak a beáramló nap sugarainak hatására gyönyörű színekben pompázik. Az oltár mögötti fal ablakán Szűz Mária látható, körülötte a szentek képeivel. Mellette helyezkedik el a 16. századból származó csillagászati óra. Ezután sétahajózásra mentünk Strasbourg történelmi belvárosa körül. Az Ill-folyón, egy üvegezett hajóban ülve tekintettük meg a szép épületeket. Zsilipkapukon áthaladva megláthattuk az Európai Parlament üvegépületét is. Velünk tartott Deli Andor parlamenti képviselő is, aki a sétahajózás után megköszönte, hogy részt vettünk a kiránduláson, és emlékeztetett minket, hogy másnap lehetőségünk lesz hosszabban is beszélgetni vele. A következő látványosság a Notre-Dame-ra vetített fényjáték volt. Zenei aláfestéssel a katedrálison megjelenítették a világ fejlődését, kiemelve az első gőzmozdony és az első hőlégballon megjelenését, majd azt is hangsúlyozták, hogy a mai modern világban az emberek többsége az okostelefonjával van elfoglalva, és nem figyelnek egymásra. Nagy hatással volt rám az előadás, hiszen nem mindennap láthat az ember hasonlót, és aktuális a mondanivaló is.

Másnap reggeli után szabad program volt előrelátva egész délelőtt. Mivel a szállodához közel volt a városközpont, néhányan úgy döntöttünk, elsétálunk oda. Kár lett volna kihagyni a sok szép épületet, a boltokat, a piacot és a hidakat. Miután visszatértünk a szállodába, és a csomagjainkat bepakoltuk a buszba, ismét Strasbourgba mentünk, immár az Európai Parlament épületébe. Odaérve átvilágítottak minket, majd a belső udvarba léptünk, melynek közepét egy hatalmas gömb ékesíti. Az épület két oldalán folyosók találhatók. A két oldalt kis fahidak kötik össze, a felsőbb szintekre pedig lépcsőkön vagy lifttel lehet feljutni. Az épület tartóoszlopait futónövények díszítik, közöttük a padlót egyenetlenné teszik a félig egymásra helyezett kőlapok. A finom ebéd elfogyasztása után lehetőségünk volt néhány fényképet készíteni az uniós országok zászlóival, majd Deli Andor parlamenti képviselő fogadott minket egy kis teremben. Kötetlen beszélgetés zajlott az Európai Unió jövőjéről, a terveinkről, és feltehettük egyéb kérdéseinket is. Egy csoportkép készítése után az Európai Parlament Plenáris Ülését tekintettük meg. A kirándulás utolsó mozzanataként az Európai Parlament belső udvarában elénekeltük a magyar himnuszt.

Az utazás maradandó élmény lesz számomra. Csodálatos érzés, hogy eljuthattam ezekre a helyekre, a fárasztó út ellenére. Ezúton szeretném megköszönni az Európa Kollégiumnak a lehetőséget. Ha valakinek alkalma nyílik ellátogatni Strasbourgba, bátran tegye meg, nem fogja megbánni!